, ,
ان اف تی NFT چیست؟

در چند سال اخیر به طرز باورنکردنی و ویروسی شاهد رشد و گسترش حوزه ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین بوده ایم. حوزه بلاکچین این بار به سراغ عرصه هنر رفته و آن را غیر متمرکز کرده است. و به کمک توکن‌های غیر مثلی یا همان (Non-Fungible Token) (NFT) امکان کسب درآمد و اثبات مالکیت آثار هنری را برای هنرمندان فراهم کرده است.

nftها زمانی بر سر زبان ها افتادند که هنرمندان مختلف توانستند آثار هنری خود را به قیمت های نجومی و بسیار بالا بر بستر بلاکچین و در قالب ان اف تی به فروش برسانند. از فروش اولین توییت جک دورسی (مالک و سازنده سابق توییتر) به قیمت ۲/۹ میلیون دلار تا درآمد۶۰ میلیونی دلاری یک هنرمند از nft ها باعث شد که حوزه ان اف تی‌ ها پیش از پیش بر سر زبان‌ها بیافتد.

 در همین چند وقت اخیر نیز یکی از منتقدان سرسخت ارزهای دیجیتال یعنی ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز کلکسیونی از عکس های خود را در قالب ان اف تی منتشر کرد.
حوزه nft به سرعت در حال گسترش و فراگیر شدن است و بهتر است شما هم سریعتر با این حوزه جذاب و پردرآمد آشنا شوید به همین دلیل توصیه می کنم که تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

تعویض پذیری چیست؟

ابتدا برای درک بهتر مفهوم ان اف تی یا همان توکن های غیر مثلی و غیر قابل تعویض بهتر است با مفهوم تعویض پذیری آشنا شوید.
تعویض پذیری به این معناست،  که می توان یک دارایی را با یک دارایی دیگر با همان ارزش مبادله کرد. همچنین این دارایی باید قابلیت تقسیم به قسمت های کوچکتر را هم دارا باشد.
اجازه دهید با یک مثال به شما در درک این مفهوم کمک کنم،فرض کنید یک اسکناس صد هزار تومانی را من به شما قرض داده باشم. آیا تفاوتی می کند که شما دقیقا همان صد هزارتومانی را به من بدهید یا یک اسکناس صد هزار تومانی مشابه را؟
پاسخ کاملاً واضح است هیچ تفاوتی نمی کند که شما همان صد هزارتومانی را به من بدهید یا یک صد هزار تومانی دیگر، زیرا ارزش آنها با هم برابر است.
همچنین شما میتوانید به جای دادن یک عدد اسکناس صد هزار تومانی به من، از اسکناس‌های استفاده کنید که مجموع آنها صد هزار تومان شود. به طور مثال ۱۰ عدد اسکناس ۱۰ هزار تومانی!
پس با همدیگر متوجه شدیم که یک اسکناس صد هزار تومانی علاوه بر این که قابلیت تعویض با اسکناس دیگر با همان ارزش را دارد، می توان آن را به مبالغ دیگر نیز تقسیم کرد پس این اسکناس  تعویض پذیر است.
ارزهای دیجیتال  مانند: بیت‌کوین، اتریوم و بقیه آلت کوین‌ها نیز تعویض‌پذیر هستند. که می‌توان یک بیت‌کوین را با یک بیت‌کوین مشابه آن تعویض کرد. همچنین یک بیت کوین به بخش های کوچکتر که ساتوشی نامیده می شود تقسیم می شود.
حال که با مفهوم تعویض پذیری آشنا شدیم می توانیم برویم به سراغ توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان ان اف تی ها.

آشنایی با مفهوم ان اف تی NFT !

ان اف تی ها نوعی دارایی غیر قابل تعویض هستند. یعنی آن دارایی را نه میتوان با یک دارایی مشابه تعویض کرد و نه می توان آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کرد.
برای درک بهتر این مفهوم اجازه دهید مثالی بزنم. تصور کنید شما صاحب یک اثر هنری هستید. مانند یک تابلوی نقاشی که توسط یک  شخص معروف  نقاشی شده است و کاملا منحصر به فرد و خاص است. آن را برای مدتی نزد من به امانت گذاشته اید آیا امکان آن وجود دارد که من یک تابلوی مشابه را به شما بدهم و بگویم این تابلو با آن تابلو هیچ تفاوتی ندارد؟
پاسخ کاملاً واضح است آن تابلوی که شما به من داده اید کاملا منحصر به فرد و خاص است و مشابه آن در دنیا وجود ندارد و قابل تعویض با هیچ تابلوی دیگری نیست.
این مثال قابل تطبیق با تمام آثار هنری در دنیا است از یک توییت خاص گرفته که توسط یک شخص خاصی نوشته شده است تا یک مقاله یا یک تصویر خاص یا کلکسیونی از تصاویر یک شخص معروف!
در واقع NFT ها برای حمایت از تولید کنندگان محتوا و همچنین کلکسیون داران طراحی شده است تا هر کسی به وسیله ان اف تی بتواند مالکیت معنوی یک دارایی را اثبات کند.
در واقع بعد از اینکه اتریوم، نسل دوم ارزهای دیجیتال را به دنیا عرضه کرد و امکان ثبت قراردادهای هوشمند برای مردم فراهم شد. تولید کنندگان محتوا توانستند سند مالکیت  آثار هنری دیجیتال  خود را در قالب یک قرارداد هوشمند ثبت کنند.
این آثار ابتدا در قالب یک قرارداد هوشمند بر بستر بلاکچین شبکه ERC721  اتریوم توسعه یافتند. البته با توسعه ارزهای دیجیتال و به وجود آمدن شبکه های بلاکچینی ارزانتر نسبت به اتریوم امکان خلق آثار هنری در قالب یک ان اف تی بر بستر بلاک چین حتی به صورت رایگان هم امکان‌پذیر شد.

کسب درآمد از بازی به وسیله nft

بعد از به وجود آمدن ان اف تی امکان کسب درآمد از  بازی های دیجیتال به وجود آمد شما می توانستید دارایی های منحصر به فردی که در یک بازی به دست آوردید را در قالب یک ان اف تی به فروش برسانید. یا به طور مثال قهرمان بازی خود را که مراحل زیادی ارتقا داده اید بتوانید به دیگران در قالب یک ان اف تی به فروش برسانید،و مالکیت آن را از طریق nft اثبات کنید.
در واقع نفتی ها باعث شدند که دیگر کسب درآمد از بازی  برای گیمرها بسیار ساده شودو حتی افرادی در دنیا هستند که از طریق بازی کردن درآمدهای بسیار زیادی را کسب می کند و شما میتوانید از این به بعد در صورت کسب درآمد از بازی های بلاکچینی شغل خود را به عنوان یک گیمر معرفی بکنید!

کسب درآمد از متاورس به وسیله ان اف تی NFT

همچنین بعد از به وجود آمدن ان اف تی ها امکان کسب درآمد از زمین های دیجیتال یا همان متاورس هم به وجود آمد و علاقه‌مندان می توانند زمینه های دیجیتالی که وجود دارند را بخرند و با قیمت بسیار زیادی به فروش برسانند. آثار هنری خود را در پلتفرم های متاورسی که وجود دارند به نمایش بگذارید و به فروش برسانید در واقع ان اف تی پنجره جدیدی برای کسب درآمد از فضای دیجیتال را فراهم کرد که شما از یک عکس گرفته تا یک زمین بازی یا یک زمین متاورسی در یک پلتفرم متاورسی بتوانید بخرید و یا حتی بفروشید!

چگون nft بخریم؟

‏nft ها بازار مخصوص خود را دارند در حال حاضر چندین پلتفرم وجود دارند که می‌توانید آثار هنری خود را در قالب ان اف تی در آنجا به مزایده بگذارید و به فروش برسانید.
  • سایت خرید و فروش TofuNFT
  •  سایت Rarible
  •  سایت SuperRare
  • سایت Foundation
  • سایت BakerySwap
  • سایت AtomicMarket
  • سایت اوپن سی (OpenSea)
  • نیفتی گیتوی (Nify Gateway)
  • زورا (Zora)،

جمع بندی nft 

ان اف تی همانطور که در بالا اشاره شد یک پدیده نوظهور است که با سرعت زیادی در حال گسترش در صنایع مختلف است و در واقع هر چیز منحصر به فرد و دیجیتال را میتوان در قالب ان اف تی به فروش رساند.
به گفته کارشناسان NFT ها آینده بسیار روشنی دارند و از nft ها در آینده بسیار زیاد خواهی شنید پس توصیه می کنم تا می توانید اطلاعات خود را در مورد آن‌ها افزایش دهید.
من علی نصاری هستم و به علاقه مندان به بازارهای مالی کمک می کنم به سود مستمر و دلاری برسند برای استفاده از آموزش های رایگان من صفحات اجتماعی مرا به آدرس زیر دنبال کنید.
اینستاگرام: alinassari.ir
آپارات: آکادمی علی نصاری

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر